Transparantiebenchmark 2012: De winnaar is DSM

Vorige week was ik nogal stellig, dat Philips de winnaar van de kristalprijs zou zijn. Dat was geschreven vanuit  mijn eigen wijsheid. Mijn excuses voor de verwarring die ik gezaaid heb met deze voorspelling. Ik begrijp zelfs dat Simon Braaksma vorige week dinsdag gefeliciteerd werd met het fijt dat op internet te lezen was dat Philips de Kristalprijs gewonnen had. Ik had natuurlijk moeten schrijven dat Philips het beste jaarverslag van Nederland gepubliceerd heeft. Dat is mijn professionele mening, die gedeeld werd door vele collega professionals die ik sprak op de naborrel.

Nogmaals: Mijn excuses voor de verwarring!

Overigens heb ik reeds lang geleden aangekondigd, in mijn blog over DSM, dat Philips de enige terechte winnaar van de Kristalprijs kan zijn. Ik heb mijn mening tijdens de borrel uitgesproken tegen mensen van de organisatie (Ministerie ELI, Eumedion) en aangegeven dat ik interesse heb opgenomen te worden in de organisatie. Lijkt me interessant.

Over op de orde van de dag.

5 noteringen die mij opgevallen zijn

  1. DSM wint voor een tweede achtereenvolgende jaar de kristalprijs. DSM is als DJSI Super Sector Leader een erkende voorloper in duurzaamheid, dat MVO in de bedrijfsgenen heeft. De CEO Feike Sijbesma verwoorde het mooi: Duurzaamheid is onze business driver. Wij verdienen ons geld door de wereld beter te maken, mooier te maken. De economie is hierbij geen doel, maar slechts het middel om de samenleving te ordenen. DSM wil waarde toevoegen aan de samenleving door waarde te creëren in de sociale, ecologische en financiële context.
  2. Attero heeft een reuzensprong gemaakt van plaats 36 naar 4, doordat de score van 157 verhoogd is naar 194. Dat maakt de afvalverwerker 97% transparant en koploper in de sector.
  3. TNT heeft een reuzenval gemaakt, van 5 naar 49: Vorig jaar 192 punten, nu 160. Dit heeft vast minder te maken met het vertrek van Peter Bakker, alswel met de voorgenomen verkoop van het bedrijf.
  4. Unilever is dit jaar geëindigd op plaats 71 met een score van 147. Unilever wordt internationaal gezien als een enorme koploper met ambitieuze doelen. De reden van de lage score is dat het bedrijf de self-assessment van de Transparantiebenchmark niet invult. Sterker nog: Dat heeft ze nog nooit gedaan, Het bedrijf is sinds 2007 het bedrijf met de hoogste score van de bedrijven die de vragenlijst van de Transparantiebenchmark niet zelf invult. Pas dit jaar lijkt dat kostbaar, de scores zijn sinds 2007: 2 (88%), 3 (83%), 3 (79%), 8 (83%), 30 (81%) tot nu 71 (74%).
  5. Mondial Movers is net als vorig jaar de winnaar van de Kristalprijs voor het MKB met een positie van 73 en een transparantiepercentage van  74! Net onder Delta Lloyd, maar boven ProRail! Mijn oprechte complimenten voor deze MKBer die duurzaamheid in de genen heeft en ook in tijden van crisis door gaat op het ingestoken pad.

Geef een reactie