Stel je netjes voor

Stel je netjes voor

[vc_row][vc_column][vc_single_image image=”13181″ alignment=”center” border_color=”grey” img_link_target=”_self” img_size=”full”][dt_gap height=”20″][vc_column_text]Veel jaarverslagen gaan er van uit dat het publiek een goed beeld heeft van de organisatie. Dat is een vergissing. De gemiddelde lezer heeft wellicht een beeld kennis, maar hoe up to date is dit beeld? Ongeveer het eerste wat een organisatie dient te doen in een jaarverslag is klip en klaar uiteggen wat het bedrijf doet, waar het gelokaliseerd is en welke markten het bedient.

DSM staat voor De Staats Mijnen

Afgelopen week was de MVOptimist aanwezig bij het (voortreffelijke) seminar van de VBDO: Benchmark Verantwoord Ketenbeheer. Hier was een spreker van DSM die meteen van wal ging met MVO bij het bedrijf. Daarmee loopt het bedrijf het risico dat de luisteraars vanuit een compleet verkeerde context naar het verhaal gaat luisteren. Geloof me, ik weet ongeveer wel wat DSM doet. Maar ik ben er van overtuigd dat ook mijn beeld incompleet, en soms zelfs incorrect is.

  1. DSM staat voor De Staats Mijnen. Maar in 1973 is de laatste Nedrlandse mijn gesloten. Dus dat is achterhaald.
  2. Als we vroeger op vakantie gingen, reden we kilometers lang langs fabrieken met immense schoorstenen van DSM in Zuid-Limburg. Ergens in 2007 heeft DSM afstand genomen van de petrochemie lees ik op de Wikipedia.
  3. DSM is 1 letter anders dan CSM. Allebei Nederlandse bedrijven groot in voedsingssupplementen, jawel, maar daarbij blijft de overeenkomst.
  4. DSM is in haar industrie een wereldspeler en een DJSI Sector Leader, maar het is geen bedrijf met eindproducten die ik dagelijks tegen het lijf loop. 

De laatste stelling is eigenlijk overbodig. Mijn huis staat vol met apparaten van Philips, maar volgens mij maken ze geen TVs meer. Ik denk te weten dat de TVs nog wel onder licentie geassembleerd worden, met een Philips logo… Maar ik kan me vergissen. Daarom deze oproep in de de kortste blog ooit van de MVOptimist:

Stel je netjes voor!

Boeiend. Bedrijven besteden miljoenen aan de bedrijfsidentiteit, maar negeren hun eigenheid in het jaarverslag. De MVOptimist schrijft al jaren: Goede MVO ontsluiert je identiteit. Dan is het wel handig voor de lezer om te weten wie je bent, wat je doet, welke markten je bedient. Kleine moeite toch?[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

Geef een reactie