Het beste duurzaamheidsverslag van Nederland

Het beste MVO-verslag van Nederland over 2010 is van DSM, op de voet gevolgd door Philips en AkzoNobel. Ik ben het volledig eens met deze uitslag en had mijn Tweet hiernaast al voorbereid. Het verslag van DSM is in mijn ogen het absolute voorbeeld voor maatschappelijke jaarverslaglegging in Nederland.

Wat is de Kristalprijs?

Jaarlijks in November wordt de de kristalprijs uitgereikt op initiatief van het ministerie van ELI. ‘De Kristal beoogt de belangrijkste prijs te zijn voor MVO-verslaggeving’. Hiervoor zijn zowel de criteria als de werkwijze van de Transparantiebenchmark en de ACC Award gecombineerd.
De transparantiebenchmark is een initiatief van het ministerie van ELI en ‘geeft inzicht in de mate van transparantie in maatschappelijke verslaggeving bij de 469 grootste bedrijven van Nederland.’ De ACC Award wordt door de Nedrlandse Beroepsorganisatie van Accountants uitgereikt voor ‘het beste maatschappelijke verslag’.

Wat valt op aan de topnoteringen

De top 3 van 2011 bestaat uit de gevestigde orde. Dit zijn mondiale bedrijven die reeds jaren lang hoge scores halen bij de Dow Jones Sustainability Index (DJSI). ‘De jury spreekt haar waardering uit voor alle drie de bedrijven … Ze zijn stuk voor stuk goede voorbeelden die laten zien hoe MVO onlosmakelijk verbonden is met goed zaken doen. Alle drie de verslagen vertalen duurzaamheid door naar de kerntaken van het bedrijf.’

  • De scores van de 20 zogenaamde koplopers is indrukwekkend met een score van 68% tot 99% transparantie: DSM (99%) Philips (97%) en AkzoNobel (96%).
  • Van de 20 koplopers, heeft alleen FrieslandCampina het rapport niet extern laten verifiëren op betrouwbaarheid. Dat is natuurlijk ook precies de reden van de NBA, om mee te werken aan deze prijs. Van de externe auditors, doen vooral PWC en KPMG het goed met respectievelijk 7 en 6 klanten in de top 20. (E&Y: 4, Deloitte: 1)
  • Van de 20 koplopers publiceren er 11 op A niveau, en 6 een B rapportage. Van AkzoNobel en FrienslandCampina is niet bekend in welke mate zij rapporteren binnen de GRI applicatie niveaus. (Voor de oplettenden: De top 20 bedrijven worden bediend met 19 rapporten. Het rapport van TNT Group helpt PostNL en TNT Express naar de plaatsen 5 en 6.)
  • De 11 verslagen op A-niveau in de top 20 zijn 157 beslaan gemiddeld pagina’s. De 6 verslagen op B-niveau gemiddeld 81.
  • De koplopers publiceren samen 11 duurzaamheidsverslagen en 8 geïntegreerde rapportages.

Het geïntegreerde verslag

Zowel GRI als de organisaties achter de Kristalprijs geven aan dat geïntegreerd rapporteren een trend is. ‘Deze integratie is een belangrijke stap in de volwassenheid en sluit aan op de ontwikkelingen in het denken over duurzaamheid.’ … ‘Dat geïntegreerde verslaggeving meer is dan het in elkaar schuiven van de duurzaamheid rapportage en het financiële jaarverslag, daar is iedereen het wel over eens. De uitdaging is veel meer het vinden van een nieuw concept waarin duidelijk wordt dat financiële prestaties en duurzaamheid onmogelijk losvan elkaar kunnen worden gezien. Een concept waarin de verbinding tussen financiële- en duurzaamheidsprestaties en -strategie wordt gemaakt.

Daar sluit ik me graag bij aan. Dit lijkt me exact de juiste route naar volwassen verslaglegging over duurzaamheid. Maar daar staan we nog lang niet. Het prachtige verslag van AkzoNobel vertoont tekenen van integratie, maar het zijn vooral de hiaten die duidelijk maken dat dit een voornamelijk een gecombineerd verslag (daarover volgende week meer).
Het combineren van verslagen is mijns inziens niet interessant. Het gaat er om dat op de aandeelhoudersvergadering gestemd wordt over het beleid en de prestaties op het gebied van duurzaamheid. Bij ING doet men dat al jaren en daar heeft ze geen geïntegreerd verslag voor nodig. De publicatie van beide rapporten is vrijwel gelijktijdig en vindt altijd plaats voor de aandeelhoudersvergadering.
In de komende periode zal ik de 25 geïntegreerde verslagen die in mijn database zitten (de Transparantiebenchmark telt er slechts 10) beoordelen op mate van integratie.

Hoe win je de kristalprijs?

Dat is simpel: De kristalprijs ‘wordt uitgereikt aan het bedrijf waarvan het maatschappelijke jaarverslag als hoogste op de ranglijst van de Transparantiebenchmark is geëindigd.’ Dat is een tikje teleurstellend: Het beste maatschappelijk verslag is het het verslag van het meest transparante bedrijf. Dat is dan genoteerd.
In mijn ogen is het beste duurzaamheidsverslag onderscheidend door:

  • Leesbaarheid van de tekst
  • Vindbaarheid van de informatie
  • Innovatie in de communicatiemix
  • Aandacht voor de diversiteit aan belanghebbenden (stakeholders)

Graag ga ik samen met mijn lezers op zoek naar zowel het beste duurzaamheidsverslag van Nederland als het beste eerste verslag van Nederland. Deze verslagen zou ik dan willen voordragen aan de Corporate Register Reporting Award, waarvoor ik geen Nederlandse inzending gevonden heb.

Oproep: Vertel mij welk verslag jou aan spreekt!

Mijn verzoek luidt dan ook aan jou: stuur mij een e-mail waarin je aangeeft welk verslag je positief aangesproken heeft, liefst met een begeleidende uitleg. Ook ben ik geïnteresseerd welke organisaties voor het eerst een verslag gepubliceerd heeft.

Geef een reactie