Een machtige positie vereist bescheidenheid

Deze maand draait in Nederland in 16 theaters een film over machtsmisbruik: Big boys gone bananas. Dit is de tweede film in de serie van Movies that Matter. De film gaat over een Zweedse documentairemaker die bedreigd wordt door de multinational Dole en vecht voor zijn vrijheid van meningsuiting.

Het verhaal van de film begint eigenlijk bij de vorige film. Op het Los Angeles Film Festival van 2009 wordt een documentaire vertoond van de Zweedse filmmaker Fredrik Gertten. In deze documentaire is te zien dat de bananenplukkers van Dole ziek worden van de pesticiden die tijdens het werk over hen heen gesproeid worden. Dat is een boodschap die ‘s werelds grootste producent van fruit en groente niet aanstaat.

Dole volgt het dramatisch slechte advies van haar PR bureau op:

“het is eenvoudiger te leven met een slecht geweten,

dan met een slecht imago.”

Dole start op basis van dat advies een mediaoffensief en juridisch gevecht, gericht op de filmmaker, de producent en het filmfestival om het uitzenden van de documentaire tegen te houden. In de film blijkt dat dit in de Verenigde Staten een redelijk succesvolle aanpak lijkt. Dole krijgt echter te maken met een onverwacht boemerangeffect, omdat het geen rekening hield met twee belangrijke zaken.

Filmfragment: Big boys gone bananas

Allereerst zijn er cultuurverschillen. Misschien komt een bedrijf met deze praktijken weg in de Verenigde Staten, maar niet in Europa en zeker niet in Scandinavië. In Zweden viel men massaal over dit verhaal. Het complete politieke landschap in Zweden sprak er schande over. En erger nog, de consumenten spraken winkels en restaurants aan. In Zweden kwam een kopersstaking op producten van Dole! Daarnaast leven we in een tijdperk waarin verhalen zich sneller, en via een breder netwerk verspreiden dan ooit. Vroeger zou het verhaal misschien beperkt zijn gebleven tot Zweden. Anno 2012 is het een issue dat op het mondiale schaakbord gespeeld wordt. Waar Twitter, Facebook en blogs onafhankelijk en naast elkaar hun werk doen. Onrecht wordt snel en furieus door burgers en organisaties opgepakt.

Een machtige positie vereist bescheidenheid

Burgers waarderen het niet wanneer grote bedrijven hun macht misbruiken. Zij verwachten meer en meer dat bedrijven hun maatschappelijke verantwoordelijkheid serieus nemen. In deze documentaire wordt duidelijk dat Dole zich vergaloppeert met haar powerplay. Persoonlijk ben ik in elk geval wel klaar met Dole.

Deze film draait nog tot 20 November in diverse zalen in grote steden, meer informatie op www.MoviesThatMatter.nl

 

Geef een reactie