CSM wordt een compleet ander bedrijf

Het was dan al 7 mei 2012 op de aandeelhoudersvergadering vastgesteld, maar als het gebeurt sta je toch even met je oren te klapperen: CSM verkoopt haar bakkerijpoot… en haar naam. Even voor de duidelijkheid: Tot 25 maart 2013 was CSM de grootste leverancier van bakkerijproducten ter wereld. En je naam verkopen, is toch wel een heftige gebeurtenis.

Maar het is nog spectaculairder

CSM verkoopt 77% van haar omzet, en haar winstmaker: bakkerijproducten. CSM gaat zich voortaan onder een andere naam concentreren op biotechnologie in Purac en Caravan Ingredients. Uit het verslag blijkt dat Purac een moeilijk jaar doormaakt, met een omzetdaling van 1,2% en een verlies van € 5,8 miljoen. Dat pleit voor een geïntegreerd jaarverslag, dat haarscherp uitlegt waarom deze kolossale beslissing genomen wordt en hoe ze denkt daar een beter bedrijf van te worden.

Omzetontwikkeling CSM

Dit overzicht laat in 1 oogopslag zien dat 23% van het bedrijf overblijft. Ook laat het op een heldere manier zien hoe het bedrijf zich door de jaren heen is blijven concentreren en haar wortels volledig achter zich heeft gelaten: Suiker maakt in 2012 al geen deel meer uit van het bedrijf. Het enige verbeterpunt dat ik zie, is dat de cirkels geschaald hadden kunnen worden: Hoe groter de omzet, hoe groter de donut. Ook had ik graag een vergelijkbare ontwikkeling in de winst- en verliescijfers gezien!

 Visionair besturen vraagt visionair rapporteren

De MVOptimist zou CSM graag voor dit verslag geadviseerd hebben. De kern van het advies is simpel:

Zorg dat de lezers in no-time begrijpen wat er aan de hand is

Het voorwoord van de CEO zou ik gebruikt hebben om klip en klaar te vertellen waarom bij CSM het roer om gaat. De MVOptimist zou Long Term Strategy CSMgevraagd hebben, om in een half A4tje uit te leggen:

  1. Wat is de kern van het nieuwe bedrijf? Wat maakt dat de twee blijvende divisies elkaar versterken?
  2. Is er geld nodig om te investeren? Als dat zo is, waarom wordt de drager van het bedrijf verkocht en wordt er geen geld geleend?
  3. Wat gaat er met de mensen gebeuren, waarvan velen al decennia voor CSM werken? Wordt de overname bepaald door het hoogste bedrag, of door de beste arbeidsvoorwaarden?

De strategie wordt natuurlijk netjes gerapporteerd. Maar pas op bladzijde 27, in plaats van in de opening. En deze tekst is mij veel te technisch. Ik zou gevraagd hebben: Gerard Hoetmer wat drijft jou zo ver, om zo drastisch het bedrijf te veranderen? Moet dit, of wil je dit? Ik wil hier als lezer aangesproken worden op mijn gevoel, en vanuit zijn hart.

Tenslotte zou ik super transparant zijn over de twee nieuwe delen

Daarnaast zou ik voorstellen om de linker kolom te gebruiken om over de blijvers te rapporteren en rechts te gebruiken voor de vertrekkers: een gesegregeerd rapport! Dat lijkt me een spectaculair gezicht: Winst gaat, verlies blijft. En wel om deze reden!

En zo gaan wij zorgen voor de mensen die vertrekken. Dat had ik zeker nu willen lezen, nu het bedrijf verkocht is aan het private equity fund: Rhône Capital. Dat beloofd meestal weinig goeds.

 

Geef een reactie