Het was dan al 7 mei 2012 op de aandeelhoudersvergadering vastgesteld, maar als het gebeurt sta je toch even met je oren te klapperen: CSM verkoopt haar bakkerijpoot… en haar naam. Even voor de duidelijkheid: Tot 25 maart 2013 was CSM de grootste leverancier van bakkerijproducten ter wereld. En je naam verkopen, is toch wel…
Read MoreBlog

10 Redenen om over MVO te rapporteren
In deze blog geef ik 10 belangrijke redenen om over MVO te rapporteren Waaronder 4 financiële redenen! Lees verder…
Read MoreWaarom zijn er richtlijnen?
Wat is een richtlijn? Een richtlijn is een richtinggevend hulpmiddel bij het slaan van een brug tussen de theorie en de praktijk. Een richtlijn is een document met systematisch ontwikkelde aanbevelingen om een abstract doel te bereiken Richtlijnen geven aan wat er gedaan kan worden. Lees verder…
Read MoreWaarom doet een bedrijf aan MVO?
Eigenlijk heb ik nooit een echt goed antwoord op deze vraag: Waarom doet een bedrijf aan MVO? Willem Lageweg van MVO Nederland heeft hierover geschreven: ‘De praktijk laat zien dat ondernemers vanuit een drietal motieven met MVO aan de slag gaan: omdat het hoort, omdat het moet of omdat het loont.’ De MVOptimist toont in…
Read MoreStarten met rapporteren over MVO: 3 wegen naar Rome
Ik las net na mijn vakantie een blog van Elaine Cohen, dat zoals gewoonlijk spitsvondig en eigenwijs is. Leuk, maar soms ook ‘over the top’. Ze stelt dat je slechts kan rapporteren over MVO wanneer je op dit terrein resultaten hebt geboekt. Starten vanuit het niets, noemt zij het werk van een goochelaar. Daar ben…
Read MoreZomeractie: verfris je duurzaamheidsverslag
Lijkt het verslag dat je over 2011 gepubliceerd hebt als twee druppels water op het verslag over 2010? Of is het eigenlijk een update van het verslag over 2009? Dan ervaar je de publicatie van het komende duurzaamheidsverslag waarschijnlijk als een zware klus voor de komende winter. Volgens MVOplossingen is het dan tijd voor nieuw…
Read More20 redenen om een stakeholderdialoog te organiseren... of nog niet
Het houden van een stakeholderdialoog wordt door organisaties als GRI en MVO Nederland, bijna als een verplichting gezien. Het is inderdaad verstandig om met belanghebbenden de dialoog aan te gaan over de communicatie over duurzaamheid. Het onderwerp MVO is gevoelig door greenwashing, en de verwachtingen van externen over dit brede begrip zijn op voorhand onbekend.…
Read MoreSpecialist in management informatie over MVO
Goede management informatie is één van de belangrijkste sleutels voor het begrijpelijk maken van informatie en draagt bij aan de acceptatie van MVO binnen organisaties. Een goede grafiek of tabel verteld meer dan duizend woorden. Wij hebben naast diepe kennis van Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen ook goed gevoel voor getallen. Met goede management informatie bedoelen wij…
Read More