Beelen hecht groot belang aan stakeholderdialoog

Het sloop- en recyclebedrijf Beelen zit in de lift: Het is ondanks de crisis gegroeid van 212 naar 294 medewerkers. ‘Dit komt doordat de onderneming groeit en het aantal activiteiten en vestigingen voortdurend wordt uitgebreid. Maar al komen er steeds meer medewerkers bij, binnen Beelen is niemand een nummer. We houden de communicatielijnen kort en waarderen eigen inbreng. De focus van ons beleid ligt op gezondheid, veiligheid en opleiding.’ Dat dit geen loze woorden zijn, bewijst wel de uitnodiging van 15 medewerkers voor de jaarlijkse stakeholderdialoog. Het onderwerp in deze blog. Maar eerst even een korte introductie van dit bedrijf.

Wie of wat is Beelen?

Ik zie ze wel eens, de grote machines van Beelen. Het is echter geen bouwbedrijf, maar een sloop- en recyclebedrijf. Dit jaar kon je de machines van Beelen op TV in actie zijn toen het winkelcentrum ‘t Loon in Heerlen dreigde in te storten. Beelen is een bedrijf van de selfmade ondernemer Wim Beelen. Zijn introductie leest als the american dream: van postbode tot miljonair: ‘Na twee jaar LTS werd Wim matroos op de grote vaart en later op de binnenvaart. In 1992 heeft hij een detacheringsbedrijf opgestart. In 1999 was de oprichting van de Beelen Groep een feit en groeide Beelen in de daaropvolgende jaren uit tot marktleider op het gebied van slopen en runner-up binnen de recyclingwereld.’ Petje af.

Beelen is in 2012 de Nederlandse marktleider in het slopen van grote bouwwerken. Het sloopmateriaal wordt voor 91,53% hergebruikt. Beelen heeft een Cradle to Cradle ambitie, wat ik nogal interessant vind. Een sloopbedrijf dat wil upcyclen. Beelen is voor mij een bedrijf om te volgen.

Stakeholderdialoog bij Beelen

‘Door te communiceren maken we elkaar bewust van maatschappelijke verantwoordelijkheden en potentiële mogelijkheden tot verbetering.’ Daarom is Beelen in 2011 gestart met een jaarlijks terugkerende stakeholderdialoog, met maar liefst 30 participanten! 15 intern en 15 extern. Dat Beelen zo veel medewerkers uitnodigt voor haar stakeholderdialoog is bijzonder lovenswaardig. Dat de stakeholders die in het verslag aanbod komen 4 externen zijn, is echter niet zo goed gebalanceerd.

McGregor

Bij de eerste stakeholder denk ik meteen: waarom McGregor Fashion Group? Wat heeft die nou te schaften met een sloop- en recylebedrijf? Het blijkt een klant te zijn, die meer met Beelen samenwerkt, dan je op eerste gezicht verwacht:

  1. Bij het inhuren van uitzendkrachten in het logistieke centrum voor de verwerking van retourgoederen van McGregor.
  2. Bij het ruimen van grote hoeveelheden karton en restafval in een door ons aangekocht pand.
  3. Ook hebben ze ons geadviseerd bij de voorgenomen aankoop van een perceel grond dat vervuild bleek te zijn.

‘Ik ben van mening dat de aanpak van Beelen een uitstekend voorbeeld is van hoe opdrachtgevers en leveranciers tegenwoordig kunnen samenwerken en elkaar kunnen versterken.’ Interessant, maar het wordt me niet duidelijk hoe MVO bij Beelen verbeterd is als gevolg van deze dialoog of samenwerking. Maar er staan nog 3 dialogen in het verslag.

BAM

Bouwbedrijf BAM opent meteen lekker: Bewuste bouwer werkt graag samen met bewuste sloper. ‘Beelen is een bedrijf dat slopen vernieuwend en professioneel aanpakt. Het haalt slopen uit het ‘schimmige’ circuit en laat zien dat dit ook efficiënt, doordacht en op verantwoorde wijze kan. … Dat Beelen nu ook uitgebreid rapporteert over zijn duurzame prestaties, zegt iets over hun transparantie. Een absolute plus wat mij betreft.’ Dit maakt helder hoe Beelen zich onderscheidt van haar concurrenten.

VolkerWessels

VolkerWessels, de tweede bouwgigant van Nederland, blijkt niet alleen klant maar ook partner van Beelen te zijn. ‘We vinden het interessant om de ontwikkelingen op het gebied van duurzaamheid en veiligheid bij onze partners te volgen … We stimuleren vooruitgang door er met elkaar over te praten. Neem het onderwerp veilig werken. Wij vinden dat je veilig werkt, of je werkt niet. Deze basishouding willen we terugzien bij al onze leveranciers, onderaannemers en partners. We werken immers samen aan een veiligere omgeving. Beelen heeft dit in zijn MVO-verklaring staan en legt transparant verantwoording af van dit beleid. Wij waarderen de inspanningen van Beelen om ongevallen te voorkomen. Dat zal zich vertalen in een verder dalende Injury Frequency.’ Goed om te lezen dat VolkerWessels vertrouwen heeft dat het rapporteren van Beelen zal resulteren tot een veiliger bedrijf. Dit geeft nuttig inzicht.

Ballast Nedam

Ook het bouwbedrijf Ballast Nedam blijkt graag samen te werken met Beelen. ‘Beelen is sinds 2012 onze raamcontractant voor alle afvalstromen. Samen zijn we bezig om grip te krijgen op de afvalstromen. Beelen brengt de visie over de circulaire economie in de praktijk en wij zien hen dan ook als een waardevolle gesprekspartner om onze ambities op dit gebied te realiseren.’ Dat is een mooi compliment van een bedrijf dat al jaren een koploper is op het gebied van MVO.

Het goede van de interviews met de 4 stakeholders, is dat de betrouwbaarheid van het MVO Jaarverslag er van groeit. Bedrijven met een langere historie in rapporteren over duurzaamheid geven credibility. Mijn belangrijkste kritiekpunt is de ongebalanceerde steekproef: 4 klanten en dan ook nog 3 uit 1 bedrijfstak.

Beelen is opvallend transparant

Er is in het MVO Jaarverslag van Beelen informatie te vinden, die ik niet vaak tref. Wat de informatie bijzonder maakt, is de mate van detail. Die is af en toe extreem. Zo wordt per vestiging het verloop van de medewerkers op de werkvloer gerapporteerd. Zo kun je zien dat een derde van het personeel dat bij de jaarstart in dienst was, gedurende het jaar vetrokken is. En dat terwijl het totaal aantal medewerkers in het jaar met 67 gegroeid is. Vooral het verlooppercentage van 81,82% bij Beelen Rotterdam geeft te vragen. Maar een uitleg over deze opmerkelijke cijfers ontbreekt. Dat is jammer. MVOplossingen houdt van cijfertjes. Maar wil ze wel graag uitgelegd krijgen! Ik zal Beelen vragen om een toelichting.

Tegenvallers een mislukkingen

Beelen is ook opvallend transparant over haar tegenvallers en mislukkingen. Naast alle successen die de Beelen Groep met trots kan melden, zijn er vanzelfsprekend ook tegenvallers geweest en projecten die we beter of sneller hadden willen afronden. Ook daarover willen we transparant zijn.’

  • Een zware tegenslag was de grote brand op de recyclingvestiging Vlaardingen medio mei vorig jaar. Twee nieuwe loodsen die dienden voor opslag en verwerking van afval, voornamelijk hout en plastic, zijn daarbij volledig uitgebrand. Gelukkig vielen er geen slachtoffers te betreuren en waren er geen schadelijke stoffen aanwezig. Bovendien hebben we ervoor kunnen zorgen dat onze klanten nauwelijks tot geen hinder ondervonden van de gevolgen van de brand.

  • Hoewel Beelen zeer veel aandacht schenkt aan de veiligheid en gezondheid van medewerkers, is de zogeheten IF-rate toch hoger uitgevallen dan gehoopt. Deze Injury Frequency norm beschrijft de berekening van ongevallenindexcijfers op basis van een classificatie van de ongevallen, het aantal ongevallen in een bepaalde tijd en de verzuimduur.

  • Verder moeten we op de keerzijde van onze medaille bijschrijven dat ons opleidingsplan van nieuw personeel iets achterloopt bij de wellicht toch wat te ambitieuze planning.’

Ik vind het wel charmant. Zo veel eerlijkheid. Volgens mij is Beelen een leuk bedrijf, maar de vraag blijft knagen: Waarom vertrekken er zo veel medewerkers bij Beelen?

Wat kan men leren van het MVO Jaarverslag van Beelen?

  • Stakeholders kunnen de betrouwbaarheid van je duurzame activiteiten vergroten. Daarmee laat je buitenstaanders vertellen wat jouw organisatie goed doet.
  • Eerlijk communiceren over wat mis gaat, doet geen pijn. Beelen is zo transparant over wat er mis is gegaan, dat je zeker weet dat dit bedrijf daar mee aan de slag gaat. Want volgend jaar kun je niet in alle eerlijkheid zeggen: Het aantal gewonden is alweer gestegen. Maar we gaan er mee aan de slag.

Link naar het MVO Jaarverslag van Beelen.

MVOplossingen schreef al eerder over Stakeholderdialoog!

20 redenen om een stakeholderdialoog te organiseren… of nog niet

Geef een reactie