Bedrijfsadvies: Verbeter de wereld op jouw manier

Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen is een containerbegrip, met niet altijd een positieve klank. Het woord ‘verantwoord’ kan opgevat worden als het bestraffende vingertje. MVOplossingen heeft helemaal niets met het opgeheven vingertje. Zoals alle ouders hun kinderen anders opvoeden, zo is MVO bij ieder bedrijf anders.

MVO is in essentie een strategische visie op ondernemen, waarbij de belangen van People, Planet en Profit worden afgewogen. En die afweging valt van tijd tot tijd, van onderwerp tot onderwerp en van bedrijf tot bedrijf anders uit. MVO is daarmee per definitie niet goed of fout.

Het bedrijfsadvies van MVOplossingen is gestoeld op twee belangrijke pilaren:

  • Motivatie. De motivatie van het bedrijf is de energiebron voor verandering. Ondernemen vanuit intrinsieke motivatie om het op de eigen manier ‘verantwoord’ te doen is in onze ogen cruciaal. Dat is het paard voor de wagen spannen.
  • Handelingsperspectief. MVO vraagt om het afwegen van de belangen van de mensen, het milieu en de zakelijke bedrijfsvoering. Dan is het belangrijk te weten, welke alternatieven er voor ‘business as usual’ zijn. En hoe deze alternatieven uitpakken voor deze belangen.

MVOplossingen sluit in haar bedrijfsadvies aan op de motivatie van de klant, en biedt handelingsperspectief. Soms bieden ook organisaties handelingsperspectief aan vanuit hun eigen idealen, hun motivatie. Twee succesvolle campagnes wil ik graag aan jou wil voorstellen:

1 Miljoen druppels

De campagne 1 miljoen druppels is een optimistische en behulpzame campagne en daarmee perfect aansluitend op de visie van MVOplossingen: Als jouw individuele bijdrage aan een beter wereld een druppel op de gloeiende plaat is, laten we dan met 1 miljoen mensen, 1 miljoen druppels op de gloeiende plaat druppelen. Samen lever je dan alsnog resultaat!

Het campagneteam van schoonmaakbedrijf Asito levert wekelijks een druppel aan met een e-mail. Als je op de druppel van deze week klikt, kom je op de pagina waar je jezelf in kan schrijven om ook een druppel bij te dragen.

Wakkere winkelaar

Vroeger was de stichting wakker dier een redelijk fanatieke organisatie, die met schokkende foto’s liet zien hoe wij Nederlanders omgaan met varkens en kippen. Het roer is duidelijk omgegooid. Nu zijn ze organisatie die burgers alternatieven voor dieronvriendelijk vlees aanbieden.

Iedere week krijgt een wakkere winkelaar een e-mail met diervriendelijke aanbiedingen in de supermarkten: vleesvervangers, en biologisch vlees. Dit helpt consumenten om goed met hun geld te stemmen. Dit zet supermarkten aan, om wekelijks diervriendelijke producten aan te bieden. Als je op het plaatje hieronder klikt, kun je je inschrijven om ook een wakkere winkelaar te worden.

Dit zijn typisch twee campagnes die passen bij MVOplossingen: het biedt handelingsperspectief, zonder dat je veroordeeld wordt. Als jij gemotiveerd bent om te veranderen, krijg je nu de kans geboden. Zo kun je ieder moment weer opnieuw de motivatie oppakken om jouw steentje aan een betere wereld bij te dragen.

0 Responses

  1. Ik heb een tijd de mailtjes van de Wakkere Winkelaar ontvangen, maar wat ik vreselijk irritant vind is dat ze alleen aanbiedingen melden van de grote reguliere supermarkten die voor 95% slechte en minder goede producten verkopen. Wakker Dier biedt hen wekelijks gratis reclame voor die paar producten die biologisch zijn. Waarom staat er nooit eens een link naar al die ecologische, biologische en milieuvriendelijke supermarkten en (buurt)winkels die 95% – 100% goede producten verkopen? Deze ondernemers die daadwerkelijkhun nek uitsteken, kunnen die gratis reclame veel beter gebruiken. Kleine moeite lijkt mij. Ik heb dit diverse malen gemeld bij Wakker Dier, maar nooit reactie op gekregen. Ik doe zelf altijd boodschappen op de boerenmarkt en buurtwikels en kom eigenlijk nooit in een reguliere supermarkt.
    Groet, Jos

    Reply
    1. Beste Jos,

      Wat vreemd en teleurstellend dat Wakker dier niet reageert op jouw kritiek. Niet luisteren naar stakeholders is slechte bedrijfsvoering, en past niet in ons vakgebied.

      Waarschijnlijk is het
      1. Te veel werk om al die lokale bedrijven op te nemen in de lijst
      2. Onoverzichtelijk om een lange lijst te maken zolang er geen regionale versie gemaakt kan worden

      Maar dat is maar mijn invulling. Ik zal vragen of Wakker Dier zelf een reactie kan plaatsen. Dan kan ik deze van mij verwijderen.

      Reply

Geef een reactie