AkzoNobel is serieuze kanshebber om de kristalprijs te winnen

AkzoNobel is serieuze kanshebber om de kristalprijs te winnen

Een dag nadat de MVOptimist schreef dat Attero een serieuze kanshebber is om de kristalprijs te winnen, werd bekend gemaakt dat er dit jaar drie genomineerden zijn: AkzoNobel, KPN en Philips. Daarmee weten we zeker dat DSM niet voor het derde opvolgende jaar met de prijs aan de haal gaat.

Mijn vorige blog start met mijn oproep aan bedrijven om zich netjes voor te stellen. Ik heb dan ook wel een leuke reactie gekregen die niet voor publicatie vatbaar was: Attero? Nooit van gehoord. Precies. Die mensen bestaan. Sterker nog. Er zijn mensen die geen flauw benul hebben wat AkzoNobel doet.

AkzoNobel stelt zich niet voor

AkzoNobel begint gewoon te vertellen hoe het tij in 2012 er voor staat. En daarna gaat de voorzitter los met een macro-economisch verhaal van 951 woorden, in deze stijl: “As expected, we saw a continued decline in consumer confidence and in housing markets worldwide, which had a negative impact on many of our businesses. We were faced with an additional slowdown in high growth regions, with markets that had previously been more resistant to the economic crisis also being affected. The new market reality called for a more focused business approach, so we implemented various improvements to supplement the ongoing restructuring which has been taking place.” Heel interessant en goed om te zien dat er een gezonde kijk op de tijdgeest is, maar wat zolang ik niet weet wat AkzoNobel verkoopt, blijft het verhaal dat niet beklijft.

Op bladzijde 10 wordt de lezer tenslotte voorgesteld aan het bedrijf: “We sell products and services into four main end-user segments – Buildings and Infrastructure, Transportation, Consumer Goods and Industrial.” Maar dit is beschreven vanuit de interne positie: De 4 divisies worden benoemd. En die zijn zonder context nogal verwarrend. Ik kan u verklappen, AkzoNobel is geen bouwbedrijf als VolkerWessels, geen vervoersbedrijf als Maersk, maakt geen consumentenproducten zoals Unilever. Ik laat de divisie “Industrie” maar even lopen. AkzoNobel is een chemisch bedrijf die aan de vier genoemde doelgroepen verf, lak en andere coatings levert. Uit het verslag leest de MVOptimist dat AkzoNobel kiest voor producten van een hoge kwaliteit.

  • Gebouwen en Infra produceert diverse producten om gebouwen te bouwen, te decoreren, te beschermen en te onderhouden. Het belangrijkste vooruitzicht van deze belangrijke divisie (45% van de omzet) is dat de WBCSD verwacht dat in 2050 95% van de nieuwbouw energieneutraal zal worden opgeleverd. Dit is een ontwikkeling waar het bedrijf op in wil spelen.
  • Transport produceert onderdelen van auto’s zoals plastic als bumpers en het dashboard, inclusief een afdeling reparatie. Daarnaast maakt het coatings en onderdelen van vliegtuigen en boten. Een prachtig voorbeeld van een duurzaam produkt van AkzoNobel is de laksoort Intersleek, dat boten 10% zuiniger laat varen. In het verslag staat het voorbeeld van een boot dat door deze gladde lak iedere dag 36 miljoen liter stookolie minder verbruikt, wat een besparing van €30.000 oplevert. Iedere dag dat het vaart!
  • Consumenten goederen produceert diverse coatings voor consumentenelectronica, keukenmachines, meubels en speelgoed. Ook voor deze divisie zijn de vooruitzichten van de WBCSD weer leidend. Deze voorspelt dat het verbruik van ruwe materialen door consumenten zal dalen met meer dan 95% en producten zullen langer mee gaan. Dit vraagt betere coatings.
  • Industrieel produceert bulkproducten als chloor, soda en zwavel en bleekmiddelen voor de papierindustrie. Ook hier weer een boeiend vooruitzicht van de WBCSD: Gesloten productieprocessen maken stortplaatsen overbodig, samenwerking tussen de sectoren wordt de norm.

AkzoNobel heeft een behoorlijk goed geïntegreerd rapport <IR>

De bovenstaande beschrijvingen geven voor alle vier de divisies aan wat de trends in duurzaamheid zijn. Dit geeft inzicht in welke richting het bedrijf zich beweegt. He die beweging er dan uit ziet wordt minder duidelijk. Hier ziet de MVOptimist ook wel een spannende contradictie van een goed jaarverslag: Enerzijds is er de wens transparant te zijn, anderzijds wil een bedrijf haar strategische keuzes voor zichzelf houden. De strategische teksten hebben daarom een wat hol karakter.

Van een goed geïntegreerd jaarverslag verwacht de MVOptimist een heldere uitleg waarom bedrijfsonderdelen gekocht of verkocht zijn. In het voorwoord vertelt Tom Büchner over de groeistrategie van AkzoNobel: “Our major investments during the year were mainly concentrated on expanding capacity and boosting production capability, particularly in high growth regions. For example, Industrial Chemicals and Functional Chemicals both announced expansion projects in China, while Pulp and Performance Chemicals is building a new Chemical Island in Brazil and Wood Finishes and Adhesives opened a new site in Vietnam. This ability to grow organically was crucial given the depressed economic climate, which offered little encouragement for pursuing acquisitions. However, should the right opportunities come along, we are in a strong position to make the appropriate investments in line with our strategic growth ambitions.”

Helder vanuit een strategisch zakelijk oogpunt. Ik mis alleen nog de groeistrategie vanuit het MVO-perspectief.

Wat kan men leren van het jaarverslag van AkzoNobel?

  • Het rapport Vision 2050 van WBCSD kan goed gebruikt worden om de duurzaamheids- en langeretermijnstrategie in het jaarverslag te integreren. aar dan moet je wel 80 bladzijden vol vooruitzichten bestuderen!

Geef een reactie